tirsdag den 5. juli 2011

90 års fødselsdag i retro-himlen!!!

4. Juli 1921 blev min mormor født, de 90 år blev fejret i hendes hjem, hvor hun har boet siden 1950! Min gode, gamle mormor er notorisk samler. 2. verdenskrig satte spor i hendes gøren og laden og siden dengang har hun ALTID haft 30 kg sukker og 1 bærepose med nylonstrømper på lager!! :) Da min mor og min moster var børn (de er født i 50'erne) havde min mormor og morfar ikke meget at rutte med, som min mormor siger. Det betød at næsten alt tøj var hjemmesyet, håndklæderne hjemmestrikkede og tæpperne hjemmehæklede. Hun har virkelig været flittig ud i det kreative min mormor. Det vilde er, at alt er gemt. ALT!!!! D.v.s at der er tøj og sko mm, fra mere end et halvt århundrede! Hun har metervis af kjoler, der er passet så godt på, at man ikke kan se de har været brugt. Selvfølgelig er der også masser af tøj der er slidt til døde (men stadig gemt). Loft og skunke er proppet!!! Jeg fik kigget mig lidt omkring i hendes gemmer og fandt ud af at hun har kilometervis af stof liggende. De skønneste retrostoffer!!!! Jeg fik lov at tage lidt, hun ER jo en samler, så bare tanken om at skulle gi' noget fra sig, er frygtelig for hende, så det var stort!!

Jeg har vasket de stykker guld jeg har fået og vil da lige dele synet med jer derude!

Kunne simpelthen ikke stå for disse to farverige frotté, sommerkjoler! Er de ikke fantastiske. Desværre kan jeg ikke klemme mit volumiøse legeme i dem, så jeg overvejer at sy dem om, vil det være totalt blasfemisk???

Fandt også dette indkøbsnet. Det har aldrig været brugt, er det ikke sjovt, prøv læse annoncerne på stoffet (hvis det kan ses).

 Fandt en kjole i nyklippet stand, lige til at sy!!! Er det ikke utroligt skønt det her Margueritstof??

Hun har også opskrifter fra Alt for Damerne og Håndarbejde og lignende helt tilbage fra 50'erne og frem til op i 90'erne. Er det ikke vildt? Jeg har kun taget et par stykker med hjem, det kræver en større eftersøgning at lokalisere "the main location" for hendes mønstre. Hele huset er jo som sagt fyldt, med ting og sager fra et 90 år langt liv, fra kælder til kvist. Eks. da jeg stak hovedet ind på loftet (det var den eneste legemsdel der var mulig at få derind) og tog en avis fra den stak der lå nærmest, var den fra 1963. Det siger vidst alt ;)

7 kommentarer:

  1. Hej Jette

    Så fandt jeg da også din blog via din kommentar - tak for det :-) Og hold da op nogle lækkerier du viser her!! Altså de der frotté-kjoler er jeg helt sikekr på ville være helt fantastiske til mig!! De skal da ikek klippes i?? Og hvis du så meget som overvejer at bytte lidt af det lilla og det røde med kløverne på billedet af alle stofferne - så må du gerne maile mig - jeg har masser at bytte med :-) Min mail er mettekirkeskovjensen@gmail.com

    Men sikke en perle din mormor har sig der!

    Kh. Mette - som glæder sig til at følge med!

    SvarSlet
  2. Sikke nogen flotte ting. Jeg har det ligesom Mette at du bare ikke må klippe i kjolerne, jeg er interesseret i dem begge to hvis det er :)
    Ih havde min mormor bare gemt så mange fine ting!

    SvarSlet
  3. Hej Jette.

    Super fine ting - det er sjovt, at finde noget i så fint en stand...

    Hopper på og glæder mig til at se, hvad der venter ;o)

    Mange hilsner fra
    Pia

    SvarSlet
  4. Tusind tak for de søde kommentarer!

    Og velkommen tilm Mette og Pia, sidder her og jubler over, at der rent faktisk er nogen der kigger med! :D

    Jeg må indrømme, at jeg har tænkt meget over situationen med de fine frottékjoler og i har helt ret, dem KAN MAN SIMPELTHEN IKKE KLIPPE I!!! Men det er jo synd at de bare skal hænge i mit skab, de SKAL altså luftes!!! Så hvis i har lyst så gi' et bud. Tanken om at de kan få sig et nyt liv gør mig rigtig glad!!!

    Mette: Det røde stof med kløver er der desværre kun nok til mig selv. Hvilket af de lilla stoffer er det du er interesseret i?

    Sommerknus til jer alle!!!

    SvarSlet
  5. Hej igen :-)

    Tror det er nemmest over mail - vil du ikek sende mig en mail på mettekirkeskovjensen@gmail.com - jeg kan ikke finde din adresse nogen steder :-)

    Det er det lilla med kløvere - magen til det røde med kløvere, jeg er interesseret i :-)

    Og kjolerne - uhm - skal lige høre hvilken str. de er?

    Kh. Mette

    SvarSlet
  6. wow - sikke en skat... Hvor er du heldig. Og tænk at det kommer fra din mormor. Det er lidt noget andet end når det er købt på trendsales :)

    SvarSlet
  7. Ja det er simpelthen intet mindre end fantastisk!!! :-)

    SvarSlet